Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Pomorskie: Dbajmy o komunikację zastępczą

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
17-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-12-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Pomorskie: Dbajmy o komunikację zastępczą
fot. Roman Czubiński
Organizatorzy transportu w województwach powinni zabezpieczyć w przetargach interesy pasażerów, przyznając dodatkowe punkty za dysponowanie flotą autobusową. Ułatwi to organizowanie komunikacji zastępczej w razie awarii – mówił podczas debaty na XV Kongresie Kolejowym inspektor w Departamencie Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Michał Szymajda. Jak podkreślił, województwo pomorskie zamierza systematycznie zwiększać w kolejnych latach liczbę uruchamianych pociągów.

Organizator przewozów, przygotowując przetarg, może objąć cały zakres planowanych przewozów kolejowych w regionie jednym zamówieniem – lub podzielić go na kilka pakietów. Przy podejmowaniu takiej decyzji należy przede wszystkim wziąć pod uwagę specyfikę województwa. – Na Pomorzu mamy różnych operatorów: aglomeracyjnego, regionalnego i dalekobieżnego, do którego za chwilę dołączy drugi. Mamy też wiele połączeń stykowych. Praca przewozowa rośnie – i zagwarantowaliśmy w przetargu jej wzrost z każdym rokiem – przypomniał Szymajda.

Własne autobusy zastępcze to większa pewność

Przedstawiciel UMWP podkreślił, że nadrzędnym celem powinno być dobro pasażera. Jednym z ważnych aspektów jest pewność wykonania usługi. – W przyszłym pakietowaniu różnych zadań w przetargach powinniśmy zagwarantować także komunikację zastępczą – wskazał Szymajda. W naturalny sposób premiowałoby to tych przewoźników kolejowych, którzy – jak Koleje Małopolskie, Koleje Dolnośląskie czy Łódzka Kolej Aglomeracyjna – uruchamiają także połączenia autobusowe.

Jak podkreślił, już obecnie sytuacja na Pomorzu jest pod tym względem dobra. – W połowie regionów w Polsce pasażerowie mają problem z odwołaniami pociągów na liniach niezelektryfikowanych, przy czym w kilku województwach stan ten utrzymuje się od lat. Tymczasem w Pomorskiem pociągów się w zasadzie nie odwołuje. Polregio, gdzieniegdzie krytykowane, u nas daje sobie radę – zwrócił uwagę.

– Nie przesądzam, że to właśnie ta spółka będzie wykonywała u nas przewozy. Dajemy furtkę do wejścia również innym operatorom – zastrzegł Szymajda. Warto jednak przypomnieć, że zwycięzcy wspomnianego przetargu będą mieli na przygotowanie do rozpoczęcia przewozów zaledwie rok – co ogranicza rzeczywistą konkurencyjność postępowania, zniechęcając część potencjalnych uczestników. Debata odbyła się jeszcze przed otwarciem ofert w przetargu, w którym zaskoczeniem było złożenie przez PKP SKM oferty na linie zelektryfikowane poza aglomeracją trójmiejską tańszej o ponad 150 mln zł brutto od obsługującego je obecnie Polregio. W części obejmującej przewozy Malbork/Tczew – Grudziądz wyzwanie Polregio rzuciła zaś Arriva, której propozycja była jednak droższa.

Kolejne reaktywacje – dodatkowe przetargi

Pomorskie zdecydowało się na krótki, czteroletni (2026-2030) kontrakt na przewozy - o ofertach piszemy tutaj. W okresie jego obowiązywania zostaną jednak rozpisane dodatkowe postępowania. – Będziemy reaktywować wiele linii, a także otwierać nowe. Na te odcinki przetargi będą ogłaszane osobno – zapowiedział przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego. Jak stwierdził, sytuacja województwa jest szczególna: trwa oczekiwanie na ustawę metropolitalną dla Trójmiasta. – W związku z tym oczekiwaniem planowanie systemu transportowego w województwie jest w zawieszeniu. Znaczenie ma także zapowiadane usamorządowienie PKP SKM – zasygnalizował.

Na korzyść samorządu działa fakt, że tabor, w który województwo inwestowało przez lata, dziś w dużym procencie jest jego własnością. – Według najnowszych wyliczeń do 2030 r. będziemy mieli prawie setkę spalinowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych. To umożliwi nam rozpisanie następnego przetargu już na dłuższy czas. Wykonawca będzie mógł liczyć na tabor, który już mamy. To daje nam duże pole do działania – zwrócił uwagę przedstawiciel UMWP.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec

Tabor i technika

PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec

Jakub Rösler 16 grudnia 2025

Będzie kolejna reaktywacja linii w Wielkopolsce!

Infrastruktura

Zobacz również:

CUPT: Intensywne przygotowania do przetargów na przewozy dalekobieżne

Prawo i polityka

Czy budowa nowych bocznic powinna być łatwiejsza?

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec

Tabor i technika

PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec

Jakub Rösler 16 grudnia 2025

Będzie kolejna reaktywacja linii w Wielkopolsce!

Infrastruktura

Zobacz również:

CUPT: Intensywne przygotowania do przetargów na przewozy dalekobieżne

Prawo i polityka

Czy budowa nowych bocznic powinna być łatwiejsza?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij